Monday 16 April 2012

Haiwan Mamalia


Harimau

Harimau (Panthera tigris) merupakan spesies binatang terbesar di kalangan empat jenis "kucing besar" dalam genus Panthera, dan anggota famili Felidae.[4] Harimau yang berasal dari Asia timur dan selatan ini ialah sejenis haiwan pemangsa dan maging. Subspesies harimau yang lebih besar boleh mencecah panjang 3.3 meter (11 ka) dan berat 300 kilogram (660 paun).[5][6] Selain kebesaran dan kegagahannya, ciri-ciri terpenting yang dimiliki harimau ialah corak belang menegak berwarna gelap yang melapisi bulunya yang berwarna keputihan atau merah kejinggaan.

Harimau yang mempunyai ciri amat mudah menyesuaikan diri dengan persekitaran baru, terdapat dari kawasan taiga Siberia, ke padang rumput terbuka, ke paya bakau tropika, antara lainnya. Harimau ialah haiwan yang biasanya gemar bersendiri dan berkelakuan kewilayahan, dan sering memerlukan kawasan habitat yang amat luas untuk menampung keperluan memburu mangsanya. Dan kerana mudah didapati di sebilangan kawasan di dunia yang paling padat kependudukan manusianya, menyebabkan sering terjadinya konflik antara harimau dan manusia. Tiga daripada sembilan subspesies harimau moden sudah diisytiharkan pupus dan enam yang selebihnya digolongkan sebagai terancam. Punca-punca utama harimau terancam ialah kemusnahan dan fragmentasi habitat, dan juga kegiatan memburu. Harimau yang pernah menduduki kawasan-kawasan seluas Mesopotamia dan Caucasus hingga Asia Selatan dan Timur, kini semakin berkurangan bilangannya. Walaupun semua spesies yang masih ada diberi perlindungan undang-undang, namun pemburuan, kemusnahan habitat dan kemurungan pembiakbakaan dalam tetap menjadi ancaman.




Panda

This article is about the mammal in the bear family. For other uses, see Panda (disambiguation).
The panda (Ailuropoda melanoleuca, lit. "black and white cat-foot"),[2] also known as the giant panda to distinguish the unrelated red panda, is a bear[3] native to central-western and south western China.[4] It is easily recognized by its large, distinctive black patches around the eyes, over the ears, and across its round body. Though it belongs to the order Carnivora, the panda's diet is 99% bamboo.[5] Pandas in the wild will occasionally eat other grasses, wild tubers, or even meat in the form of birds, rodents or carrion. In captivity they may receive honey, eggs, fish, yams, shrub leaves, oranges, or bananas along with specially prepared food.[6][7]
The giant panda lives in a few mountain ranges in central China, mainly in Sichuan province, but also in the Shaanxi and Gansu provinces.[8] As a result of farming, deforestation and other development, the panda has been driven out of the lowland areas where it once lived.
The panda is a conservation reliant endangered species.[4] A 2007 report shows 239 pandas living in captivity inside China and another 27 outside the country.[9] Wild population estimates vary; one estimate shows that there are about 1,590 individuals living in the wild,[9] while a 2006 study via DNA analysis estimated that this figure could be as high as 2,000 to 3,000.[10] Some reports also show that the number of pandas in the wild is on the rise.[11][12] However, the IUCN does not believe there is enough certainty yet to reclassify the species from Endangered to Vulnerable.[1]
While the dragon is seen within China as the country's national emblem, internationally the panda appears at least as commonly. As such, it is becoming widely used within China in international contexts, for example the five Fuwa mascots of the Beijing Olympics.



Rusa Sambar

Rusa Sambar merupakan salah satu haiwan mamalia yang terdapat di Malaysia. Nama sainsnya Cervus unicolor.

Terdapat 6 sub-spesis yang berbeza dari segi saiz dan warna. Bulunya parau dan panjang. Hanya rusa jantan mempunyai tanduk yang biasanya ada tiga cabang pada kedua-dua belah dan boleh mencapai panjang 1 meter (3.3 kaki). Panjang dari kepala ke hujung badan adalah dari 1.7-2.7 meter (5.7-9 kaki); beratnya 150-315 kilogram (340-710 paun).
 Makanan utama Rusa Sambar adalah rumput, pokok renek, daun, dan buah-buahan pokok hutan. Rusa Sambar sukar ditemui walaupun di tempat ia berkeliaran. Rusa Sambar akan terus melarikan diri apabila terdengar apa-apa bunyi sahaja. Jika diserang oleh harimauharimau bintang atau anjing liar, Rusa Sambar akan terus terjun ke sungai dan berenang melarikan diri.

Rusa Sambar hidup bersendirian kecuali di musim mengawan. Pada musim mengawan, rusa jantan akan mengumpul sekumpulan rusa betina jagaannya dan mempertahankan kumpulannya dari sebarang lawan (rusa jantan lain). Di tengah dan Selatan India, rusa betina melahirkan anak pada bulan Mei dan awal bulan Jun tetapi pembiakan boleh berlaku pada bulan lain di kawasan India yang lain. Selepas 8 bulan bunting, satu (jarang dua) anak rusa akan dilahirkan dan disusu selama beberapa bulan.

Rusa Sambar terdapat di IndiaIndonesiaAsia Tenggara. Rusa Sambar tinggal di hutan Tropika Panas dan Hutan Sub-tropika, sehingga ketinggian 10,000 kaki.



Ostrich (Burung Unta)



Burung Unta merupakan burung terbesar yang masih hidup. Dengan ketinggian sehingga 2.5 meter (8 kaki), ia cukup besar untuk seseorang dewasa berbadan kecil menunggang mereka dan telah digunakan disesebahagian Afrika Utara dan Arab  sebagai tunggangan lumba. Burung ini tidak boleh terbang dan termasuk dalam kumpulan primitif yang kurang dikenali, iaitu ratit (Palaeognaths). Nama sainsnya Struthio camelus.
Menurut kepercayaan rakyat, burung Unta terkenal kerana menyembunyikan kepala mereka di dalam tanah apabila berhadapan dengan bahaya. Tabiat ini tidak pernah direkod atau dilihat, walaupun burung Unta diketahui merendahkan kepala dan leher mereka ke tanah untuk melindungkan diri apabila pemangsa ada berhampiran.



                                                                     Kelawar
             

                                                                                 
  • Merupakan satu-satunya mamalia yang dapat terbang.
  • Jenisnya terdiri atas :  kelelawar buah (pemakan buah), kelelawar ikan (pemakan ikan), kelelawar lidah panjang (pemakan nektar), kelelawar katak (pemakan katak), dan kelelawar vampir (penghisap darah).
  • Hidup di gua yang lembab dan gelap.
  • Mencari makan pada waktu malam hari.
  • Memiliki daya pendengaran yang tajam.
  • Memiliki kemampuan ekolokasi yaitu menggunakan gelombang bunyi untuk mengetahui posisi mangsanya.
  • Pada saat terbang kelelawar mengeluarkan bunyi berfrekuensi tinggi yang  jika mengenai benda akan menimbulkan pantulan.  Pantulan bunyi ini ditangkap oleh telinga kelelawar sehingga dapat mengetahui ukuran, jarak, dan arah benda pada waktu singkat.

4 comments:

  1. Gambar cantik dan menarik, tetapi tiada penjelasan.

    ReplyDelete
  2. Terima kasih atas komen yang diberi, saya telah cuba menambahbaikkannya.

    ReplyDelete
  3. terima kasih cikgu!
    kerana saya dapat maklumat yang sangat berguna...

    ReplyDelete
  4. Terima kasih, sama-samalah kita membelajari ciri-ciri haiwan mamalia.

    ReplyDelete